علت آسیب مو و نحوه ترمیم آن پس از انجام دکلره و رنگ

مو

یکی از زیباییهای ظاهری انسان ، موهای آن است که نوعی تزیین ، مخصوصا برای بانوان به حساب می آید . برای افزایش زیبایی و تنوع از رنگها و مواد دکلره استفاده می کنیم . چنانچه همه چیز در دنیا ، نیاز به توجه و مراقبت دارد ، انجام یک سری واکنشهای شیمیایی روی موها ، نیاز به مراقبت های ویژه پس از انجام آن را دارد .

ولی شخصا به این باورم که برای افزایش نشاط روحی خود نباید از این امکانات غافل شد .ما زیباییم ، زیبا خلق شده ایم و زیبایی را دوست داریم . پس به خود ارزش دهیم و برای حفظ آن توجه کنیم .

برای آگاهی بیشتر اول باید ساختار مو را بشناسیم .

ماده اصلی تشکیل دهنده مو ، پروتینی به نام کراتین است ، که باعث مقاومت در برابر آسیب می شود  . چربی رنگدانه ها (زرد-قرمز-آبی) ، ویتامین ها ، روی و یک سری فلزات و مقداری آب که نقش مهمی در خصوصیات شیمیایی و فیزیکی مو دارد .

ساختار مو

مواد در دو بخش :

1- ریشه ( بخش زنده مو )  : شامل پیاز مو ، پاپیلا ، عروق خونی و غدد چربی متصل به حفره مو می باشد .

2- ساقه (بخش مرده مو)  :1- مغز مو یا مدولا medulla 2- بخش میانی یا کورتکس cortex 3-لایه خارجی یا کوتیکل cuticle

 

ساختار مو

 

2-1 لایه داخلی یا مدولا : این لایه را موهای ضخیم دارند و موهای نازک و کرکی فاقد مدولا هستند . این لایه نور را منعکس می کند و باعث می شود رنگ موها در زیر نور آفتاب نسبت به قرارگیری آن در سایه متفاوت باشد .

2-2 لایه میانی یا کورتکس : شامل سلولهای مرده ، رشته های پروتینی ، رنگدانه ها می باشد . ضخامت و درصد خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری این بخش از مو ، از دیگر قسمتها بیشتر است . و هر چه مقدار ملانین (رنگدانه ها) در این بخش بیشتر باشد ، رنگ موها تیره تر خواهد بود .

2-3 لایه خارجی یا کوتیکول : این لایه در چندین ورقه بهم پیوسته همانند پولکهای ماهی که در مجاورت هم قرار گرفته و هر لایه مقداری از سلول لایه دیگر را می پوشاند ، 10 % وزن موها را تشکیل می دهد . انعطاف پذیری تارهای مو در هنگام پیچاندن نیز به دلیل ساختار فلس مانند است .

 

مو

 

هر گونه آسیب به کوتیکول باعث زبری و خشکی و خشن شدن این لایه می شود و اگر این تخریب زیاد باشد ، لایه میانی یا کورتکس بدون محافظ باقی می ماند ، و در اثر تبخیر رطوبت ، منجربه عوارضی چون موخوره ، گره خوردگی ، خشکی و نازک شدن موها می شود و تار های مو کدر به نظر می رسد و به راحتی دچار الکتریسته ساکن می شود .این لایه مهمترین لایه محافظتی مو در برابر تنشهای مکانیکی و ترکیبات شیمیایی است .

برای شناسایی و پیشگیری از آسیب موها ، اول باید ببینیم رنگ بر مو چگونه عمل می کند و موجب چه تغییراتی می شود .

واکنش شیمیایی رنگ بر مو چگونه است ؟

از زمانی که رنگ به بیرونی ترین لایه مو یعنی اپی کوتیکول تماس برقرار می کند ، شروع می شود . رنگ مو پس از طی مسیر پیچیده از غشا سلولی عبور می کند و با مکانیسم تراوشونفوذ به لایه میانی میرسد. یک واکنش پلیمریزاسیون نیز در اینجا می تواند اتفاق بیفتد .

رنگ خالص بدون اضافه کردن اکسیدان هرگز عمل نمی کند.اکسیدان باعث تثبت رنگ می شود ولی استفاده نااگاهانه از آنها آسیبی بیشتر از انجام دکلره داشته و باعث خروج سولفور از موها شده و تارهای مو نازکتر و خشکتر می شود .

ماده دیگر تشکیل دهنده رنگ مو آمونیاک است که خاصیت قلیایی دارد . آمونیاک در نتیجه ترکیب اکسیدان و رنگ مو ، به عنوان کاتالیزور عمل می کند و قشر خارجی را شکافته باعث نفوذ رنگ به کورتکس می شود و به روشن شدن موها نیز کمک می کند و مولکولهای رنگ در بخش میانی با مولکولهای بزرگتر که رنگ طبیعی مو است واکنش داده و طی عمل اکسیداسیون باعث تغییر رنگ موها می شود .

 

واکنش مو به مواد

 

آیا رنگ کردن مو باعث آسیب مو می شود ؟

رنگ موی دایمی حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که وقتی روی موها قرار می گیرد چربی لایه خارجی مو را برمی دارد و هر بار ،باعث تجزیه مقداری از پروتئن مو بنام کراتین می شود ، که این امر موجب نازک شدن تار موها می شود . خاصیت قلیایی و مدت زمان نامناسب نگه داری رنگ مو موجب آسیب به تارها می شود . اکثر خانمها تجربه و علم کافی برای رنگ کردن موها ندارند و انجام عملی غیر اصولی ، بدون کنترل درصدهای مناسب نسبت به جنس مو ، باعث ایجاد اسیب جدی به موهاشون میشود .

ولی با استفاده از مارکهای معتبر ، با خاصیت عملکرد در محیط خنثی و یا اسید ضعیف و استفاده صحیح آنها ، توسط یک آرایشگر ماهر ، مقدار این آسیبها را به حداقل می رساند .

رنگ موهای بدون آمونیاک ، برای اعمال نفوذ پذیری از ماده دیگر استفاده می کنند که مقدار آسیبش نسبت به آمونیاک کمتر است وگرنه مو رنگ نمی گیرد .

در مورد رنگ موهای غیر دائمی که دوام چندانی ندارند ، می توان گفت ، چون در لایه خارجی مو باقی می مانند و خاصیت اسیدی دارند ، چندان آسیبی به مو ندارند .

مواد دکلره اگر چه با مواد خوب و علم کافی انجام شود مخرب نیست اما بدون اسیب هم نیست . این کار باید بصورت حرفه ای و با گذاشتن تایم در اختیار متخصص رنگ بدون عجله و با تکنیکهای درست انجام شود تا باعث تخریب کامل لایه خارجی نشود وگرنه اب درون موی شما تبخیر و مو خشک و شکننده می شود .

روشهای نگه داری موی رنگ شده و دکلره

بعد از اتمام کار و مراجعه بعدی مشتری آسیبهای زیادی مشاهده می شود که علت آن عدم نگه داری و محافظت از مو ، توسط خود مشتری است . که بیشتر به آسیبهای فیزیکی مربوط است .

از آن جمله می توان به :

  • استفاده بیش از حد سشوار با حرارت بالا و مستقیم روی مو
  • استفاده از اتو
  • عدم رعایت نحوه شانه زدن
  • سشتشو با اب گرم
  • استفاده از شوینده های نا مناسب
  • عدم رطوبت رسانی مناسب به موها
  • عدم کوپ منظم در بازه زمانی مناسب
  • روش نا صحیح خشک کردن مو با حوله
  • برخورد کلر استخر با موها بعلت عدم استفاده از کلاههای غیر قابل نفوذ

 

آسیب موی رنگ شده و دکلره

 

روشهای ترمیم موهای آسیب دیده

  • بعد از دکلره یا رنگ ، حتما از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید .در غیر این صورت دقت کنید شامپوها فاقد سولفات (sulfates) باشند . چون سولفات باعث کاهش رطوبت و خشکی مو و جدا شدن مولکولهای رنگ می شود .
  • اگر موهای چربی ندارید از شستشوی بیش از حد آن خودداری کنید و فقط به شستن ریشه ها اکتفا کنید .
  • بعد از رنگ کردن 2 روز موهای خود را نشویید تا ثبات بیشتری داشته باشد.( در این زمان به موها زمان می دهیم تا فلسهای مو بسته شود |)
  • از حوله فقط برای گرفتن آب اضافه مو استفاده کنید .
  • سعی کنید موهایتان را یک روز در میان بشورید .
  • بعد از شستسو حتما از ماسک داخل حمام مناسب با موهای تان را استفاده کنید .
  • از شانه کردن موها در حالت خیس خودداری کنید و قبل از شانه با لوسیونها و یا روغنها کمی نرم و مرطوب کنید .
  • اگر از دوفاز بعد از حمام استفاده می کنید سعی کنید حاوی سیلیکون باشد تا مانند غلافی از موها محافظت کند.
  • چند قطره از این روغنها رو به شامپوی خود اضافه کنید :
  1. روغن بادام : پوست سر را مرطوب و نرم می کند .
  2. روغن بابونه : لطافت و درخشندگی می بخشد .
  3. روغن نارگیل : از شکنندگی ، موخوره ، شوره سر ، قارچ پوستی جلوگیری می کند .
  • در هنگام خشک کردم موها ، اجازه دهید مقداری با دمای اتاق خشک شود بعد با سشوار آن هم با فاصله دورتر و حرارت متوسط استفاده کنید .
  • مایونز : در صورت احساس خشکی موها ، مقداری از مایونز را بطور کامل به موهایتان ماساژ دهید ، ترجیحا به ریشه نزنید و بعد از 30 دقیقه بشورید .
  • موز : پتاسیم موجود در این میوه باعث بهبود خشکی و آسیب مو می شود . ابتده موز را به خوبی نرم کنید و به موهایتان بمالید و بعد از 30 دقیقه بشوید .
  • روغن نارگیل را به موهایتان بمالید حتی کف سر و پس از 3 ساعت ابکشی کنید .
  • از امکانات احیاء مو ، موجود در سالنها در صورت تمایل بهره مند شوید .

امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را کرده باشید

با تشکر مدیریت سالن لوکس تبریز

المیرا راهوار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *