عوامل ریزش مو چیست و چگونه ریزش آن را متوقف و رشد مو را افزایش دهیم

مو

در این مقاله جواب سوالات زیر را دریافت خواهید کرد:

  • چه ویتامینهایی در ریزش مو مهم هستند ؟
  • چگونه رشد مو را افزایش دهیم ؟
  • روشهای خانگی تقویت پیاز مو چیست؟
  • شامپوهای ضد ریزش مو موثر هستند؟

برای پاسخ به این سوالات ، شناخت ریشه مو برای ما حائز اهمیت است .

مسیری که مو در آن رشد می کند فولیکول مو می گویند . قسمت انتهای فولیکول مو پیاز مو قرار دارد . حجم پیاز مو قطر یا ضخامت تارمو را تایین می کند. موهای روشن و بلوند معمولا نازکتر از موهای تیره هستند . میانگین تعداد تارهای مو بسته به نژاد حدودا بین 85000 تا 150000 می باشد . قطر مو بطور متوسط بین 0.2 و 0.8میکرون هست . در نوزادان و افراد مسن  تعداد وضخامت مو نسبت به سایر مقاطع سنی کمتر است .

در عمق پیاز مو برجستگی کوچکی به نام پاپیلا ، وجود دارد که رشته های عصبی و مویرگهای خونی که باعث رشد و تغذیه و نگهداری مو میشود با آن در ارتباط هستند  که اثر حیاتی بر کل تارمو را دارد .

اگر پاپیلا به اندازه کافی از بدن غذا نگیرد . پیاز مو ضعیف شده و قدرت نگهداری مو را از دست می دهد .

papella

در اطراف حفره ریشه مو ، غدد چربی (سبوم مو ) متعددی وجود دارد که ترشح این غدد از دو جهت برای موها اهمیت دارد . اولا به صورت یک لایه نازک روی مو را پوشانده و باعث حفاظت از آن می شود . همچنین به مو درخشندگی خاصی می دهد .

در پوست سر ، همانند قسمتهای دیگر بدن غدد عرق وجود دارد که هر دو غدد عرق و چربی خاصیت اسیدی روی مو دارند .

چرخه رشد و ریزش

موها یک دوره رشد ، تا استراحت را سپری می کنند و بعد از آن می ریزند و جای آنها موهای جدیدی شروع به رشد می کنند . بهمین صورت چرخه ادامه پیدا می کند .

مراحل سیکل رشد مو عبارت اند از : آناژن – کاتاژن – تلوژن

  • آناژن (َAnagen) : در هر زمان حدود 85 درصد موها در مرحله رشد قرار دارند که این دوره هم حدود 2 تا 8 سال طول می کشد . هر چه دوران رشد مو طولانی تر باشد ، بلندی مو بیشتر است . سرعت رشد مو در افراد در ماه بین 0.6 تا 5/1 سانتی متر است .
  • کاتاژن (Katagen) : حدودا 1% موها در این مرحله هستن و دوره کوتاهی هست که بین 2 تا 4 هفته طول می کشد .رشد مو کند شده و فولیکول مو کوچکتر میشود چون تغذیه آنها از پاپیلا رفته رفته قطع میشود .
  • تلوژن ((Telogen : حدود 12% موها در این مرحله هستند . نام دیگر این مرحله که حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد ، مرحله استراحت است . رشد مو بطور کامل متوقف شده و از فولیکول جدا شدند و کاملا خواب هستن .

ریشه موهای ریخته شده ای که رنگ سفید دارند یعنی طبق طی نرمال سیکل عمرشان ریخته شده اند . در غیر این صورت ریشه موی کنده شده تیره است .

بعد از اتمام دوره استراحت و رسیدن موهای مرده به سطح پوست برای ریزش ، موهای جدیدی شروع به رشد می کنند و این چرخه ادامه می یابد .

طول دوره هر یک از مراحل به نژاد و سن بستگی دارد .

growth

اولین تارهای مو از چه زمانی رشد می کنند ؟

از هفته یازدهم جنینی یا بعبارتی ماه سوم بارداری ، فولیکولهای موی جنین شکل می گیرند و شروع به رشد می کنند . و با ادامه این روند خط موهای جنین شکل میگیرد . بطوری که در هفته 22 هم ، مژه ها و ابروهای جنین مشخص می شود . پس قبل از به دنیا آمدن سرنوشت ژنتیکی موهای شما تعریف شده است .

چه تعداد ریزش مو در روز طبیعی است ؟

روانه ریزش  بین 25 تا 100 تارمو طبیعی است اما هر چقدر این مقدار کمتر باشد نقطه مثبت است . افرادی که تعداد ریزش تارهای موی آنها بیشتر از حد متوسط باشد ، مشکل ریزش مو دارند و معمولا سرعت رشد موهای جدیدشان هم کمتر است .

علت ریزش

علت ریزش مو به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می شود .

  • علت طبیعی : ژنتیکی یا آندروژنیک –  پیری
  • علل غیر طبیعی : غم و اندوه – شکهای ناگهانی – عوامل هورمونی (تیروِیید ، پلی کیستیک ، افزایش هرمونهای مردانه و …) – کشش فیزیکی (بستن کش سر یا دم اسبی بمدت طولانی) – مطالعه و تفکر زیاد ( بعلت فعالیت بیشتر سلولها ، خون و مواد مغزی به قسمت مغز بیشتر روانه می شود تا به ریشه مو) – عدم انجام ورزش – عدم رعایت بهداشت فردی – کاهش وزن نا گهانی – استرس – پس از زایمان – مصرف بیش از حد ویتامین A

عوامل موثر بر رشد

هر فرد بیشترین رشد موی خود را در بازه 15 تا 30 سالگی تجربه می کند . جالب است بدانید که رشد مو در طول روز بیشتر از شبها و در فصول گرم بیشتر از فصول سرد است .

  • تغذیه مناسب و کافی 2- فعالیت منظم غدد 3- رعایت بهداشت 4- تقویت خارجی ریشه مو

توضیح هر یک از این نکات به داشتن موهای سالم و پر حجم و بلند کمک می کند . در واقع نوعی روش جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد آن را بصورت کامل بیان می کند

vegtebal

عوامل کمک به رشد مو و کاهش ریزش که بصورت خوراکی میتوان مصرف کرد

یکی از عواملی که بر رشد و بافت مو تاثیر دارد ، کمبود مواد مغذی از جمله : کمبود آهن – کمبود اسیدهای چرب – زینک – روی – بیوتین – سولفور – سلنیوم – اسید فولیک – ویتامینهای گروه B – مس – منیزیوم

کمبود آهن : فولیکولهای مو از جمله سریعترین سلولهای تکثیر شونده در بدن هستند و آهن یکی از عوامل تنظیم کنترل این روند است .

کمبود اسیدهای چرب : موجب ریزش موی سر و ابرو و کاهش ضخامت مو می شود . از جمله مهمترینش اسید امگا 6 است . که در رشد مو و تقویت فولیکول مو مهم است . اسیدهای امگا 3 نیز مانع ریزش مو می شوند . که از جمله در:  ماهی ها – بذر کتان – گردو – کدوحلوا – روغن زیتون  وجود دارد .

زینک : یکی از مواد مورد نیاز بدن است . که درتنظیم آنزیمهای نقش مهمی دارد و کمبود آن معمولا ارثی بوده و موجب ریزش مو می شود .

  • مصرف دارویی این 3 مورد باید تحت نظر پزشک باشد وگرنه زیاده روی در آن باعث تولید سم می شود .

مصرف میوه جات و سبزی جات را هرگز فراموش نکنید .

اسید فولیک و بیوتین : جزء گروه B هستند و برای رشد سریع مو کمک می کنند .

پروتئین : گوشت سفید و قرمز ، غذاهای دریایی ، منابع خوبی از پروتئین هستند . در صورتی که گیاه خوار باشید از حبوبات ، مغزها ، دانه های پروتئینی استفاده کنید.

مکملهای خوراکی که فقط برای ریزش و تقویت ساخته شده اند

  • هیرویت
  • اکوفن
  • سیستین ب6

عوامل کمک به رشد مو و کاهش ریزش که بصورت خارجی میتوان بر موها اعمال کرد

  • سعی کنید نوک مو ها را هر 3 ماه یک بار به اندازه 1 سانتی متر کوتاه کنید . این کوتاهی چندان تفاوتی در طول موی شما نخواهد داشت ، اما این امکان را فراهم می آورد که مو سالم و بدون موخوره ، با حفظ تراوتش رشد کند .
  • کف موهای خود را هر از گاهی با روغن های گرم شده مغذی ماساژ دهید .
  • روغن گرچک : غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری بخصوص امگا است  .این روغن را می توانید کف سر بمالید و تا 3 ساعت نگه دارید . و بعد ابکشی کنید .

اگر شدت ریزش موهایتان زیاد باشد هر هفته 2 مرتیه تکرار کنید .

  • روغن رزماری : برای رشد مو فوق العاده است . زیرا باعث تحریک فولیکول مو می شود . بیشتر برای پر پشتی ابرو توصیه می شود .

بهتر است آب برنج و رزماری را با هم به مدت 5 دقیقه کف سر ماساژ دهید و بعد از 30 دقیقه بشویید.

  • ژل آلوورا :این ژل را با کمی آب لیمو مخلوط و به ریشه موهایتان بمالید ، که باعث رشد سریع مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند .
  • آب پیاز و سیر : هر دو دارای مقدار زیادی گوگرد هستند . برای رشد سریع و تقویت مو مفیدند . و بعلت داشتن خواص ضد باکتریایی و عفونتی ،باعث پیشگیری و بهبود شوره و قارچ سر می شوند .

سیر را با مقداری روغن زیتون تصفیه نشده مخلوط و به کف سر بمالید .

  • آب سیب زمینی : حاوی ویتامین B – C – روی و آهن است . و فولیکولهای مو را تقویت و رشد مو را افزایش می دهد .
  • روغن یا آب شنبلیله : شنبلیله غنی از پروتئین است و موهای شما را تقویت می کند . در یک فنجان دانه های شنبلیه را به مدت 4 ساعت در آب ولرم خیس کنید.و بعد کمی روغن نارگیل به آن اضافه کنید و 1 ساعت قبل حمام به کف سر بمالید .
  • شما می توانید به تمامی این ماسکها بنا به سلیقه خود مقداری عسل ولیمو ترش که حاوی ویتامین B ,Cو اسید فولیک است اضافه کنید که علاوه بر تقویت ریشه مو به نرمی و رطوبت مو نیز کمک می کند.

چه نوع ریزش هایی قابل کنترل نیست ؟

  • نوعی از ریزش مو که در آن پیاز مو ضعیف شده و مو ، قدرت رشد ندارد . در دوره شیمی درمانی است . که این ریزش نوعی واکنش به درمان می باشد .
  • الگوی طاسی : این نوع ریزش بعلت ترکیب هورمونهای مردانه و ژنها است اتفاق می افتد و مو از ریشه به مرور ناپدید می شود .

میتوان از مینوکسیدیل ها (استفاده از این داروها نباید کمتر از 9 تا 12 ماه باشد ) و داروهای خوراکی مثل فیناستراید جهت کاهش ریزش ریشه مو استفاده کرد .

آیا شامپوهای ضد ریزش مو درکاهش ریزش موها موثر است ؟

وظیفه اصلی شامپوها ، شستسو و رفع چربی سر و آلودگی هایی است که بر سطح موها و پوست سر می نشیند . شامپوهای ضد ریزش معتبر علاوه بر پاکسازی مو، باعث کاهش رادیکالهای آزاد وبا تحریک پیاز مو علاوه بر افزایش گردش خون باعث فعال سازی پیاز مو می شوند .

امیدوارم از این مطالب استفاده لازم را برده باشید و در صورت تمایل به دوستانی که از این مهم رنج می برند معرفی کنید.

با تشکر مدیریت سالن لوکس تبریز

المیرا راهوا


مشاهده محصولات پوست و موی فروشگاه لوکس تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *